Sökmotorkonsult.se

Universal Analytics försvinner i juli 2023

Google Analytics 4

Häromdagen meddelade Google att Universal Analytics försvinner i juli 2023 till förmån för Google Analytics 4. Detta är en stor förändring som påverkar alla sajter som använder Google Analytics.

I juli 2019 lanserade Google en ny version av Google Analytics som fick namnet Google Analytics 4 (GA4). Denna skulle ersätta den befintliga versionen som heter Universal Analytics, och ibland kallas för GA3. Sedan dess har det varit möjligt att använda sig av GA3 och GA4 parallellt.

I onsdags berättade Google att GA3 kommer sluta fungera 1 juli 2023. Därefter behöver du använda GA4 för att fortsatt kunna samla in data via Google Analytics.

Nyheten möttes av ganska arga tillrop (se exempelvis kommentarerna i denna Twitter-tråd). Det finns många olika anledningar till varför många är upprörda, men en stor sak handlar om att uppdateringen från GA3 till GA4 inte är bakåtkompatibel.

GA4 är inte bakåtkompatibelt

När Microsoft uppdaterar Excel kan det ta ett tag att vänja sig vid ett nytt utseende och nya funktioner. Men du kan fortfarande öppna och använda dina gamla excel-filer. Samma sak gäller när Google uppdaterar Android-version på din telefon – det kan kännas lite ovant i början men det som fanns på telefon innan uppdateringar finns kvar även efter.

Det som är speciellt med denna uppdatering är att GA4 inte är bakåtkompatibel. Detta innebär att den data du samlat in i GA3 inte kommer finnas i din nya egendom för GA4. Att gå över till GA4 kan alltså liknas vid att starta ett helt nytt Google Analtyics-konto.

Helt ny plattform

Anledning att GA4 inte är bakåtkompatibel är att Google byggt en ny plattform för Google Analytics som samlar in data på ett helt annat sätt än tidigare. Detta gör även att du inte rakt av kan jämföra din data från GA3 med den du ser i GA4. Exempelvis styrs inte GA4 utifrån sessioner som mätningen i GA3 baseras på.

Historisk data i GA3 försvinner på sikt

I nyheten ovan berättade Google även att din gamla data i GA3 kommer finnas kvar i minst 6 månader efter att GA3 slutar att samla in ny data i juli 2023. Detta betyder sannolikt att förr eller senare kommer Google helt stänga ned GA3, och innan det händer kan det vara klokt att tanka ned all data från GA3.

Få som nappat på GA4 hittills

Fram tills nu är det relativt få som valt att gå över till GA4. Det finns såklart olika anledningar till detta. Exempelvis har jag sett många som tyckt att GA4 inte är färdigt och att det är krångligt att börja använda.

Men den stora anledning att relativt få ännu nappat på att börja använda GA4 är att incitamenten varit relativt små. Detta ändrar ju sig drastiskt nu när vi vet att GA3 kommer försvinna inom ett drygt år. Nu måste alla som vill fortsätta med Google Analytics börja använda GA4. Tydligare incitament än så finns knappast.

Fördelar med GA4

Givetvis finns det väldigt många fördelar med GA4. Det är en betydligt mer flexibel analysplattform, du kan exempelvis i efterhand radera data som samlats in felaktigt. Andra fördelar är att rapporteringsverktyget är mer kraftfullt och du kan välja attributionsmodell fritt för alla rapporter.

Nackdelar med GA4

Nackdelarna är till viss del motsatsen till fördelarna. Den ökade flexibiliteten gör det samtidigt mer komplext, exempelvis finns det inte lika många standardrapporter som i GA3. En sak som många också kommenterar är att man inte gillar det nya utseendet, för det skiljer sig rejält mot GA3. Förhoppningsvis handlar detta främst om att man behöver tid för att vänja sig vid något nytt.

Den klart största nackdelen med GA4, om du frågor mig, är dock det jag nämnde ovan. Att du tappar all gammal data från GA3.

Svårt och enkelt att byta

Nu måste alla som inte redan skapat en GA4-egendom göra det. I alla fall om du vill fortsätta använda Google Analytics efter juni nästa år.

Det är både enkelt och svårt att byta till GA4. Att sätta upp en GA4-egendom så att du börjar samla in data går kvickt och enkelt. Däremot kan det vara krångligt att sätta upp spårningen. Här skiljer det sig från sajt till sajt, men i vissa fall kan det krävas ganska stora insatser för att få till en bra mätning och spårning av dina mål i GA4 vilket Google själva indikerar i denna guide över hur man byter till GA4.

Att du inte kan kopiera din befintliga spårning från GA3 rakt av kan samtidigt ge ett bra tillfälle att utvärdera dina mätpunkter och börja från ett vitt papper när du sätter upp din nya spårning.

Går GA4-tåget i tid?

Min känsla är att Google kommer ha svårt att få med alla på GA4-tåget till nästa sommar. Om vi tänker oss följande scenario: när vi närmar oss juli nästa år och Google inser att sajter motsvarande 25 % av Googles intäkter från Google Ads inte bytt till GA4, vad gör Google då?

Hur de agerar då är svårt att veta, men en rimlig spekulation är att de skjuter upp dödsdomen för GA3. Framförallt med tanke på hur beroende Google Ads numera är av få data från Google Analytics till sina Smart bidding-funktioner.

Inget att vänta på

Men även om GA4-tåget inte lämnar GA3 ståendes vid perrongen på utsatt tid finns det inte anledning att vänta på att börja använda GA4. Får du till din GA4-uppsättning innan juli i år har du dessutom över ett års data i GA4 när GA3 slutar att uppdateras nästa år.

Plocka inte bort GA3 innan du måste, fortsätt använda det parallellt så länge du kan. Eller i alla fall tills du litar på datan i GA4 och känner dig trygg med nya versionen av verktyget.

Behöver du hjälp med övergången till GA4? Tveka då inte att höra av dig till oss på Pineberry.

 

Sidan är senast uppdaterad 2022-03-18

2 kommentarer

  1. Bra artikel, men jag saknar den i mitt tycke främsta anledningen varför många organisation inom EU inte gått över till GA4. Google Analytics framtid inom EU när det gäller huruvida användningen av GA lever upp till kraven i GDPR är i dag osäkert. Domstolsbeslut i Österrike och flera länders dataskyddsinstanser har uttryckt att användandet av GA strider eller kan strida mot GDPR.

    Ska det nu då göras en ansträngning att byta system (här från GA3 till GA4) kanske det är lika bra att ta steget till något som bättre följer GDPR och byta ut GA helt och hållet? Det är vad jag tror är främsta anledningen att det inte bytts från GA3 till GA4 i större skala inom EU.

    Kommentar av Daniel Lind

  2. Daniel,

    Tack för din kommentar! Jag håller med om att dataöverföringsproblematiken har varit en bra anledning att vänta med GA4. Samtidigt upplever jag att det främst är andra saker som fått företag att vänta med GA4.

    På pappret kommer GA4 vara mer GDPR-kompatibelt än GA3. Sen om det är en tillräcklig förbättring är väl fortfarande oklart – i alla fall för mig :-)

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?