Sökmotorkonsult.se

Varannan besökare är mobil

Andelen trafik från mobila enheter 2015

Mer än varannan besökare på svenska sajter kommer från en mobil enhet. Detta visar Pineberrys färska årliga undersökning om mobiltrafiken.

Det finns många tecken på att mobiltrafiken håller på att bli viktigare än trafiken från datorer. Google har exempelvis berättat att mer än varannan googling nu görs från en mobil.

I vår årliga undersökning av mobiltrafiken för svenska sajter ser vi samma tendens. Vår undersökning visar på att mobiltrafiken nu står för mer än hälften av trafiken, närmare bestämt 53 %. Detta är en stor uppgång jämfört med förra årets undersökning där motsvarande siffra var 36,0 %.

Det är knappast förvånande att vi nu står vid vägskälet där mobiltrafiken står för mer än hälften av trafiken. Det var bara en tidsfråga innan vi skulle komma hit.

Var slutar det?

En intressant fråga att ställa sig är vart detta slutar. Kommer vi sitta här om 5 år och konstaterat att 100 % av trafiken är mobil?

Om du frågar mig är svaret: sannolikt inte. Däremot tror jag utvecklingen kommer fortsätta och jag kommer inte bli förvånad om 65-70 % av trafiken kommer från mobiler om några år.

Stor skillnad på B2C och B2B

Det skiljer sig mycket mellan sajterna i vår undersökning. Många av de sajter som riktar sig till konsumenter och har fokus på e-handel har redan idag 65 % av sin trafik från mobiler.

För sajter som istället riktar sig till företag är datortrafiken fortfarande dominant och här ligger mobiltrafiken ofta kring 20 %. Exempelvis har vår egen sajt Pineberry.com som riktar sig till företag en mobiltrafik på 20,1 % vilket är en ökning från 15,1 % under 2014.

Anledningen att det skiljer så mycket mellan B2C och B2B är såklart att du och jag främst besöker sajter riktade till företag när vi sitter framför datorn på vårt jobb medan konsumentsajter besöker vi när som helst.

 

*Undersökningen görs för sjätte året i rad och baseras på trafikdata från fler än 100 st svenska webbsajter. Undersökningen visar på trafik under september månad för respektive år.

Mobiltrafik inkluderar besökare från mobiler och surfplattor. Undersökning innefattar både stora och små sajter där de störstar har hundratusentals besökare per månad medan de mindre har några tusen besök per månad.

 

Sidan är senast uppdaterad 2015-10-22

2 kommentarer

  1. För webbplatser tillhörande industriföretag är andelen mobila användare ännu lägre (vad jag kan se). 10-15%

  2. Håkan,

    Det stämmer med vår data. De mer ”traditionella” b2b-företagen vi tittat på ligger runt 15 % som du nämner. Anledningen är väl sannolikt att ju mer traditionell din affär är desto större andel av dina besök kommer under kontorstid och därmed även från en dator.

    Tack för din kommentar!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

lunarstorm figur

Vad hände med lunarstorm?

Lunarstorm var en av de mest populära webbplatserna för sociala medier i Sverige i början av 2000-talet. Människor använde den för att dela sina tankar och idéer med varandra. Men vad hände med webbplatsen? Varför försvann den?

seo utklassar sökmotoroptimering

SEO utklassar sökmotoroptimering

Säger du SEO eller sökmotoroptimering? Det som började som en jämn kamp mellan dessa två likabetydande begrepp har utvecklat sig till en överlägsen seger för SEO.

Kylie Jenner Pineberries

Kylie Jenner marknadsför Pineberry

En video på TikTok där Kylie Jenner äter Pineberries fick googlingarna på vårt namn att öka kraftigt. Är detta början på ett genombrott för bäret Pineberry?

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?