Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Varannan besökare är mobil

Andelen trafik från mobila enheter 2015

Mer än varannan besökare på svenska sajter kommer från en mobil enhet. Detta visar Pineberrys färska årliga undersökning om mobiltrafiken.

Det finns många tecken på att mobiltrafiken håller på att bli viktigare än trafiken från datorer. Google har exempelvis berättat att mer än varannan googling nu görs från en mobil.

I vår årliga undersökning av mobiltrafiken för svenska sajter ser vi samma tendens. Vår undersökning visar på att mobiltrafiken nu står för mer än hälften av trafiken, närmare bestämt 53 %. Detta är en stor uppgång jämfört med förra årets undersökning där motsvarande siffra var 36,0 %.

Det är knappast förvånande att vi nu står vid vägskälet där mobiltrafiken står för mer än hälften av trafiken. Det var bara en tidsfråga innan vi skulle komma hit.

Var slutar det?

En intressant fråga att ställa sig är vart detta slutar. Kommer vi sitta här om 5 år och konstaterat att 100 % av trafiken är mobil?

Om du frågar mig är svaret: sannolikt inte. Däremot tror jag utvecklingen kommer fortsätta och jag kommer inte bli förvånad om 65-70 % av trafiken kommer från mobiler om några år.

Stor skillnad på B2C och B2B

Det skiljer sig mycket mellan sajterna i vår undersökning. Många av de sajter som riktar sig till konsumenter och har fokus på e-handel har redan idag 65 % av sin trafik från mobiler.

För sajter som istället riktar sig till företag är datortrafiken fortfarande dominant och här ligger mobiltrafiken ofta kring 20 %. Exempelvis har vår egen sajt Pineberry.com som riktar sig till företag en mobiltrafik på 20,1 % vilket är en ökning från 15,1 % under 2014.

Anledningen att det skiljer så mycket mellan B2C och B2B är såklart att du och jag främst besöker sajter riktade till företag när vi sitter framför datorn på vårt jobb medan konsumentsajter besöker vi när som helst.

 

*Undersökningen görs för sjätte året i rad och baseras på trafikdata från fler än 100 st svenska webbsajter. Undersökningen visar på trafik under september månad för respektive år.

Mobiltrafik inkluderar besökare från mobiler och surfplattor. Undersökning innefattar både stora och små sajter där de störstar har hundratusentals besökare per månad medan de mindre har några tusen besök per månad.

 

2 kommentarer

  1. För webbplatser tillhörande industriföretag är andelen mobila användare ännu lägre (vad jag kan se). 10-15%

  2. Håkan,

    Det stämmer med vår data. De mer ”traditionella” b2b-företagen vi tittat på ligger runt 15 % som du nämner. Anledningen är väl sannolikt att ju mer traditionell din affär är desto större andel av dina besök kommer under kontorstid och därmed även från en dator.

    Tack för din kommentar!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner