Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Varannan besökare är mobil

Andelen trafik från mobila enheter 2015

Mer än varannan besökare på svenska sajter kommer från en mobil enhet. Detta visar Pineberrys färska årliga undersökning om mobiltrafiken.

Det finns många tecken på att mobiltrafiken håller på att bli viktigare än trafiken från datorer. Google har exempelvis berättat att mer än varannan googling nu görs från en mobil.

I vår årliga undersökning av mobiltrafiken för svenska sajter ser vi samma tendens. Vår undersökning visar på att mobiltrafiken nu står för mer än hälften av trafiken, närmare bestämt 53 %. Detta är en stor uppgång jämfört med förra årets undersökning där motsvarande siffra var 36,0 %.

Det är knappast förvånande att vi nu står vid vägskälet där mobiltrafiken står för mer än hälften av trafiken. Det var bara en tidsfråga innan vi skulle komma hit.

Var slutar det?

En intressant fråga att ställa sig är vart detta slutar. Kommer vi sitta här om 5 år och konstaterat att 100 % av trafiken är mobil?

Om du frågar mig är svaret: sannolikt inte. Däremot tror jag utvecklingen kommer fortsätta och jag kommer inte bli förvånad om 65-70 % av trafiken kommer från mobiler om några år.

Stor skillnad på B2C och B2B

Det skiljer sig mycket mellan sajterna i vår undersökning. Många av de sajter som riktar sig till konsumenter och har fokus på e-handel har redan idag 65 % av sin trafik från mobiler.

För sajter som istället riktar sig till företag är datortrafiken fortfarande dominant och här ligger mobiltrafiken ofta kring 20 %. Exempelvis har vår egen sajt Pineberry.com som riktar sig till företag en mobiltrafik på 20,1 % vilket är en ökning från 15,1 % under 2014.

Anledningen att det skiljer så mycket mellan B2C och B2B är såklart att du och jag främst besöker sajter riktade till företag när vi sitter framför datorn på vårt jobb medan konsumentsajter besöker vi när som helst.

 

*Undersökningen görs för sjätte året i rad och baseras på trafikdata från fler än 100 st svenska webbsajter. Undersökningen visar på trafik under september månad för respektive år.

Mobiltrafik inkluderar besökare från mobiler och surfplattor. Undersökning innefattar både stora och små sajter där de störstar har hundratusentals besökare per månad medan de mindre har några tusen besök per månad.

 

2 kommentarer

  1. För webbplatser tillhörande industriföretag är andelen mobila användare ännu lägre (vad jag kan se). 10-15%

  2. Håkan,

    Det stämmer med vår data. De mer ”traditionella” b2b-företagen vi tittat på ligger runt 15 % som du nämner. Anledningen är väl sannolikt att ju mer traditionell din affär är desto större andel av dina besök kommer under kontorstid och därmed även från en dator.

    Tack för din kommentar!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner