Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Varannan besökare är mobil

Andelen trafik från mobila enheter 2015

Mer än varannan besökare på svenska sajter kommer från en mobil enhet. Detta visar Pineberrys färska årliga undersökning om mobiltrafiken.

Det finns många tecken på att mobiltrafiken håller på att bli viktigare än trafiken från datorer. Google har exempelvis berättat att mer än varannan googling nu görs från en mobil.

I vår årliga undersökning av mobiltrafiken för svenska sajter ser vi samma tendens. Vår undersökning visar på att mobiltrafiken nu står för mer än hälften av trafiken, närmare bestämt 53 %. Detta är en stor uppgång jämfört med förra årets undersökning där motsvarande siffra var 36,0 %.

Det är knappast förvånande att vi nu står vid vägskälet där mobiltrafiken står för mer än hälften av trafiken. Det var bara en tidsfråga innan vi skulle komma hit.

Var slutar det?

En intressant fråga att ställa sig är vart detta slutar. Kommer vi sitta här om 5 år och konstaterat att 100 % av trafiken är mobil?

Om du frågar mig är svaret: sannolikt inte. Däremot tror jag utvecklingen kommer fortsätta och jag kommer inte bli förvånad om 65-70 % av trafiken kommer från mobiler om några år.

Stor skillnad på B2C och B2B

Det skiljer sig mycket mellan sajterna i vår undersökning. Många av de sajter som riktar sig till konsumenter och har fokus på e-handel har redan idag 65 % av sin trafik från mobiler.

För sajter som istället riktar sig till företag är datortrafiken fortfarande dominant och här ligger mobiltrafiken ofta kring 20 %. Exempelvis har vår egen sajt Pineberry.com som riktar sig till företag en mobiltrafik på 20,1 % vilket är en ökning från 15,1 % under 2014.

Anledningen att det skiljer så mycket mellan B2C och B2B är såklart att du och jag främst besöker sajter riktade till företag när vi sitter framför datorn på vårt jobb medan konsumentsajter besöker vi när som helst.

 

*Undersökningen görs för sjätte året i rad och baseras på trafikdata från fler än 100 st svenska webbsajter. Undersökningen visar på trafik under september månad för respektive år.

Mobiltrafik inkluderar besökare från mobiler och surfplattor. Undersökning innefattar både stora och små sajter där de störstar har hundratusentals besökare per månad medan de mindre har några tusen besök per månad.

 

2 kommentarer

  1. För webbplatser tillhörande industriföretag är andelen mobila användare ännu lägre (vad jag kan se). 10-15%

  2. Håkan,

    Det stämmer med vår data. De mer ”traditionella” b2b-företagen vi tittat på ligger runt 15 % som du nämner. Anledningen är väl sannolikt att ju mer traditionell din affär är desto större andel av dina besök kommer under kontorstid och därmed även från en dator.

    Tack för din kommentar!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner