Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vyfilter i Google Analytics

Vyfilter i Google Analytics

I Google Analytics går det att applicera filter på vynivå. Vyfilter är bra att använda för att filtrera och ändra data innan det når rapporterna inne i Google Analytics. 

Vi har tidigare skrivit om skillnaden mellan segment och vyfilter. Nu är det dags att gräva djupare i delen vyfilter och ge några konkreta exempel på vyfilter som alla med ett Google Analytics-konto bör fundera på att implementera.

Som grund finns det fem olika typer av vyfilter. Det innebär att vi kan ändra datan i våra rapporter med följande filtertyper: exkludera, inkludera, gemener, versaler och sök & ersätt. Det finns även en avancerad filtertyp där vi kan göra mer avancerade saker.

Vyfilter går att hitta under Administratör, under kolumnen vyer och under filter. Här kan du se dina filter, skapa nya filter eller importera filter som är skapade på konto-nivå.

Fördelar och nackdelar med vyfilter

Vyfilter har egenskapen att kunna filtrera och ändra data innan det når våra rapporter. Det positiva med det är att vi kan sätta upp ett filter en gång och vår data kommer framöver vara filtrerad utifrån filtret vi satt upp. Vi behöver alltså inte jobba med segment för samma sak i våra rapporter. En annan fördel med vyfilter är att vi kan filtrera på ip-addresser. Det är till exempel inte möjligt att segmentera på ip-addresser inne i rapporterna i Google Analytics.

En av nackdelarna, eller fördelarna om man ser det så, är att om ett vyfilter filtrerat eller ändrat din data för en vy så kan du inte ”få tillbaka” eller ändra tillbaka din data. Detta ställer krav på att vi testar våra filter först, i till exempel en test-vy, innan vi applicerar dem i Master-vyn. Här går det att läsa mer om olika vyer i Google Analytics.

Exempel på vyfilter

Inkludera värdnamn
Genom att implementera ett filter för värdnamn kan du säkerställa att datan som når rapporterna endast innehåller ditt värdnamn. På det sättet kan vi undvika spam och träffar på andra värdnamn som har samma UA-nummer. Säkerställ att du inte råkar filtrera bort en subdomän innan du till exempel implementerar ett lika med-filter.

Fördefinerat > Inkludera endast > trafik till värdnamn

Inkludera Vyfilter med Värdnamn

Exkludera intern IP
Besökare från kontoret använder oftast webbplatsen på ett annat sätt än en ”riktig” besökare gör. För att datan ska hålla en hög kvalitet bör webbplatser med mycket interntrafik filtrera bort den.
Fördefinerat > Uteslut > trafik från IP-adresserna
Det går också att vända på det genom att bara inkludera interntrafik i en vy. På det sättet går det att analysera hur företagets anställda använder webbplatsen.

Exkludera IP som Vyfilter

Eftersom Google Analytics är skriftkänsligt kommer här ett antal filter som säkerställer att datan som når våra rapporter enbart är gemener.

Små bokstäver Begärd URI
Går det att nå sidor på webbplatsen både genom /Hem och /hem bör detta filter implementeras för att slippa att /Hem och /hem kommer på två rader i våra rapporter.
Anpassat > Små bokstäver > Begärd URI

Små bokstäver på begärd URI i Vyfilter

Små bokstäver Kampanjkälla
Har ni flera personer som sköter er UTM-taggning? Ibland händer det att gemener och versaler blandas. Vi ser det varje vecka. Genom att implementera detta filter och nästa filter säkerställer vi att källa/medium-datan som når våra rapporter enbart är gemener. Det går också att implementera filter för Kampanjnamn, Kampanjterm och Kampanjinnehåll med mera.
Anpassat > Små bokstäver > Kampanjkälla

Små bokstäver på Kampanjkälla på Vyfilter

Små bokstäver Kampanjmedium
Anpassat > Små bokstäver > Kampanjmedium

Små bokstäver på Kampanjmedium på Vyfilter

Små bokstäver Sökterm
Är det så att webbplatsen har en sökfunktion som spåras i Google Analytics kan det vara bra att implementera detta filter för att säkerställa att alla söktermer som kommer in i våra rapporter är gemener. Till exempel vill vi inte att MacGyver och macgyver ska delas upp på två rader ur ett analysperspektiv även om den förstnämnda är den korrekta stavningen.
Anpassat > Små bokstäver > Sökterm

Små bokstäver på Sökterm på Vyfilter

 

Fler exempel på användbara filter går att läsa här.

Ett annat tips är att först skapa dina filter på konto-nivå och sedan implementera dem i de dina vyer, till exempel först i test-vyn och när du säkerställt att det fungerar som det ska kan du lyfta upp det i din master-vy.

Hoppas du får användning av några vyfilter i ditt Google Analytics-konto.  Hör gärna av dig till oss På Pineberry om du har några frågor eller skriv en kommentar här nedan.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner