Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Instagrambilder 2018 – så får du rätt storlek!

Instagram bilder

Instagram är en visuell plattform, använder du den optimala storleken på dina Instagrambilder? Vi går igenom Instagrams bildstorlekarna och tips och tricks som hjälper dig lyckas med Instagram!

Om du vill nå ut till många kan Instagram vara en lämplig plattform, speciellt om du har en produkt eller service som gör sig bra på bild.

Tänk Instagrambilder, inte Instagram text

Instagram är sen några år tillbaka en del av Facebook och annonseringen sker enklast genom Facebook Ads Manager. Facebook och Instagrams bilder är liknande, men plattformarna ställer olika krav i material. På Facebook syns dina bilder tillsammans text på ett sätt som gör att texten är väldigt viktig. På Instagram ser du bilden först, och texten är mindre än på Facebook.

Bildestetik

För att lyckas är det extra viktigt att du väljer Instagram bilder som säljer din produkt eller företag på bästa sätt. De behöver vara mer visuellt tilltalande än du kan komma undan med på Facebook. Utgå ifrån vad du vet om din målgrupp och vad de kan tycka är snyggt.

Minimera bildtext

Utöver kraven kring storlekar på Instagram annonser så finns samma krav på mängden text på bilden som det är för Facebook annonser, så tänk på att hålla ner mängden text på bilden. Du kan testa dina annonsbilder med Facebooks Verktyg för Textöverlagring innan du publicerar.

Storlekar:

Kvadratiska Instagrambilder, profilbild m.fl.

Instagram bilder bildstorlek kvadratisk

Det klassiska måtten för Instagrambilder är fortfarande 1:1, och i pixlar är den 1080×1080. Tänk på att bilden måste stå på egna ben, texten kan hamna under bilden på en del mobiler. Det är samma storlek på profilbilden för din Instagramprofil, men den skalas ner till en mycket mindre storlek och får en rund ram. Så ladda upp profilbilden i stor storlek, men kolla först att den fortfarande är snygg och att de går att se vad de är när den skalas ner. Loggor kan till exempel vara små att läsa när de skalas ner. Ett alternativ är då att köra första bokstaven från er logga som profilbild.

Utseende i flödet:

instagram bilder - kvadratisk

Liggande Instagrambilder

Instagram bilder bildstorlek liggande

De liggande formatet för Instagrambilder blir mindre eftersom bredden på mobilen är mindre än höjden, men samtidigt så syns mer av texten eftersom de inte hamnar nedanför en scroll. Texten klipps fortfarande efter en viss längd men användarna kan fälla ut den genom att klicka på ”mer”. De liggande bilderna på Instagram bör vara minst 1080 pixlar i bredd. För Instagram annonser rekommenderar vi 1080×566 pixlar.

Utseende i flödet:

instagram bilder - liggande

Stående Instagrambilder

Instagram bilder bildstorlek stående
Det stående formatet för Instagrambilder bör vara 1080×1350 pixlar. Tänk på att stående bilder knuffar ner annonstexten och gör att användarna inte nödvändigtvis ser bild och text tillsammans.

Utseende i flödet:

instagram bilder - stående

Redo för Instagram Annonsering? Se till att du har en Företagsprofil och utgå ifrån vad din målgrupp är intresserad av när du skapar din annons. Vi har ett inlägg om Instagram-annonsering som går igenom smarta tips på hur du ska tänka. Lycka till!

2 kommentarer

  1. Bra redovisat. Bokmärker denna resurs.
    Hur är det med så kallade ”multiple posts” på Instagram? Min uppfattning är att alla bilder måste vara i samma storlek, men har svårt att hitta info kring detta.

    Tacksam för svar.
    Göran

    Kommentar av

    Göran Stenberg

  2. Hej Göran!
    Kul att du gillar vårt inlägg! Precis, alla bilder blir samma storlek i själva posten.
    /Tilde

    Kommentar av

    Tilde Mattsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2018

Vad blir Årets Julklapp 2018?

Har du börjat köpa julklapparna ännu? Vi jämför sökvolymen för populära produkter och tjänster för att hitta vad som blir årets julklapp 2018!

Web summit 2018

Web summit 2018

Vi har varit på Web summit 2018. I denna artikel berättar vi hur vi upplevde denna megakonferens i Lissabon.

motiv i dynamiska annonser

Facebook motiv – bästa tipset inför Black Friday

Hur ska du sticka ut med dina Facebook annonser under Black Friday? I följande artikel går vi igenom hur du lägger till motiv i dynamiska annonser. Läs mer här!

uteslut-mobilappar

Undvik att displayannonser syns i mobilappar

Om du vill undvika att dina Display-annonser syns i mobilappar behöver du se över inställningarna i Google Ads. Läs mer här!

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 43 av Sökpodden

#43 Shoppingrabatter

Denna månad blev avsnittet av Sökpodden fullspäckat. Vi börjar med att prata CSS och Shoppingrabatter, sen fortsätter vi med en efterlängtad SEO-clinic. Avslutar gör vi med lookalikes på Facebook. Vi hoppas att du lyssnar!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner