Sökmotorkonsult.se

Instagrambilder 2021 – så får du rätt storlek!

Instagram bilder

Instagram är en visuell plattform, använder du den optimala storleken på dina Instagrambilder? Vi går igenom Instagrams bildstorlekarna och tips och tricks som hjälper dig lyckas med Instagram! Uppdaterad för 2021!

Om du vill nå ut till många kan Instagram vara en lämplig plattform, speciellt om du har en produkt eller service som gör sig bra på bild.

Tänk Instagrambilder, inte Instagram text

Instagram är sen några år tillbaka en del av Facebook och annonseringen sker enklast genom Facebook Ads Manager. Facebook och Instagrams bilder är liknande, men plattformarna ställer olika krav i material. På Facebook syns dina bilder tillsammans text på ett sätt som gör att texten är väldigt viktig. På Instagram ser du bilden först, och texten är mindre än på Facebook.

Bildestetik

För att lyckas är det extra viktigt att du väljer Instagram bilder som säljer din produkt eller företag på bästa sätt. De behöver vara mer visuellt tilltalande än du kan komma undan med på Facebook. Utgå ifrån vad du vet om din målgrupp och vad de kan tycka är snyggt.

Minimera bildtext

Utöver kraven kring storlekar på Instagram annonser så finns samma krav på mängden text på bilden som det är för Facebook annonser, så tänk på att hålla ner mängden text på bilden. Du kan testa dina annonsbilder med Facebooks Verktyg för Textöverlagring innan du publicerar.

Storlekar / mått:

Kvadratiska Instagrambilder, profilbild m.fl.

Instagram bilder bildstorlek kvadratisk

Det klassiska måtten för Instagrambilder är fortfarande 1:1, och i pixlar är den 1080×1080. Tänk på att bilden måste stå på egna ben, texten kan hamna under bilden på en del mobiler. Det är samma bildstorlek på profilbilden för din Instagramprofil, men den skalas ner till en mycket mindre storlek och får en rund ram. Så ladda upp profilbilden i stor storlek, men kolla först att den fortfarande är snygg och att de går att se vad de är när den skalas ner. Loggor kan till exempel vara små att läsa när de skalas ner. Ett alternativ är då att köra första bokstaven från er logga som profilbild.

Utseende i flödet:

instagram bilder - kvadratisk

Liggande Instagrambilder

Instagram bilder bildstorlek liggande

De liggande bildformatet för Instagrambilder blir mindre eftersom bredden på mobilen är mindre än höjden, men samtidigt så syns mer av texten eftersom de inte hamnar nedanför en scroll. Texten klipps fortfarande efter en viss längd men användarna kan fälla ut den genom att klicka på ”mer”. Bildstorleken på de liggande bilderna på Instagram bör vara minst 1080 pixlar i bredd. För Instagram annonser rekommenderar vi 1080×566 pixlar.

Utseende i flödet:

instagram bilder - liggande

Stående Instagrambilder

Instagram bilder bildstorlek stående
Det stående formatet för Instagrambilder bör vara 1080×1350 pixlar. Tänk på att stående bilder knuffar ner annonstexten och gör att användarna inte nödvändigtvis ser bild och text tillsammans.

Utseende i flödet:

instagram bilder - stående

Instagram stories

Instagram stories bildstorlek

För Instagram stories ska bilden vara 900×1600 pixlar.

Utseende i flödet:

instagram stories bildstorlek

Redo för Instagram Annonsering? Se till att du har en Företagsprofil och utgå ifrån vad din målgrupp är intresserad av när du skapar din annons. Vi har ett inlägg om Instagram-annonsering som går igenom smarta tips på hur du ska tänka, och ett inlägg om video på Instagram. Lycka till!

6 kommentarer

  1. Bra redovisat. Bokmärker denna resurs.
    Hur är det med så kallade ”multiple posts” på Instagram? Min uppfattning är att alla bilder måste vara i samma storlek, men har svårt att hitta info kring detta.

    Tacksam för svar.
    Göran

    Kommentar av Göran Stenberg

  2. Hej Göran!
    Kul att du gillar vårt inlägg! Precis, alla bilder blir samma storlek i själva posten.
    /Tilde

    Kommentar av Tilde Mattsson

  3. hej jag fotograferar och lägger in bilderna från bäde kameran och telefonbilder-

    De stående bilderna bllir avhuggna trots att jag i photoshop gör dom enligt era anvisningar .
    Hur ska jag göra mvh dag w

    Kommentar av dag wallin

  4. Hej Dag,
    Det var tråkigt att höra, i vilken vy blir den klippt?
    /Tilde

    Kommentar av Tilde Mattsson

  5. Hejsan! Hur får jag alla bilder på Instagram exakt lika stora i flödet? är det 1080*1080 på alla då? Kan man på något sätt göra så de inte blir kapade ?
    Med vänlig hälsning

    Kommentar av Therese

  6. Hej Therese! Vi rekommenderar att bilderna är 1080×1080 för att de ska vara lika stora. I vilken vy blir de kapade?
    Mvh Tilde

    Kommentar av Tilde Mattsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?