Sökmotorkonsult.se

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Google gjorde en stor förändring av amerikanska Google Shopping under april när de började lista organiska sökresultat i den. Nu är denna förändring live även i Sverige. 

Som e-handlare innebär detta nya möjligheter att driva gratis trafik från Google – oavsett om du annonserar på Google Shopping eller inte.

De organiska sökresultaten visas i Google Shopping-tabben under de betalda annonserna, precis som i de vanliga sökresultaten på Google alltså.

Här är ett exempel på hur det kan se ut.

Google Shopping

Kom igång och optimera för organisk Google Shopping

De organiska shoppingresultaten genereras från din produktfeed i Google Merchant Center – precis som de betalda Google Shopping-annonserna.

För att dina produkter ska visas i de organiska Shopping-resultaten behöver du aktivera Surfaces across Google i ditt Merchant Center-konto.

När det kommer till själva optimeringen av organiska Google Shopping är det viktigt att se över så att dina produkter är namngivna och optimerade utifrån det sökbeteende som finns i ditt segment. Beskriv dina produkters olika attribut så ingående som möjligt för att kunna matcha användarnas sökbeteende.

Annonsering påverkar organisk ranking?

Även fast det inte finns några krav på att du behöver annonsera på Google Shopping för att synas i de organiska sökresultaten öppnar Google för att din annonsering kommer påverka hur väl du rankar organiskt.

Åtminstone gör vi den tolkningen baserat på denna information från Google som visas i de organiska shoppingresultaten; ”Viss annonsdata, till exempel dina och andra användares interaktioner med annonser, används för att förbättra kvaliteten på resultaten.”. Det här påminner mycket om hur Amazon fungerar där det organiska och köpta söket påverkar varandra.

Google Shopping-info

Fram tills nu har det varit helt stängda dörrar mellan SEO och SEM på Google och du har inte kunnat påverka din organiska ranking genom att spendera mer på Google Ads. Tolkar vi detta rätt är detta ett stort avsteg från den linje som fram tills nu har gällt.

Ur ett affärsperspektiv är det givetvis fullt logiskt för Google att göra på detta sätt då det skapar incitament att spendera mer pengar på Google Ads. Vi lär få återkomma i denna fråga när vi vet mer.

Ta chansen

De utökade kostnadsfria Shopping-resultaten ger dig som e-handlare större möjligheter att nå användare som är långt gångna i sin köpresa och därför tenderar att ligga nära en konvertering. Vår rekommendation är därför att du som ett första steg säkerställer att du visas i de organiska Shopping-sökresultaten och därefter börjar optimera för att förbättra din synlighet där.

Behöver du hjälp med att optimera din Google Shopping i både de organiska och betalda sökresultaten? Hör gärna av dig till oss på Pineberry.

4 kommentarer

  1. Hej Björn,

    Vet du om de organiska sökningar kräver ett GTIN nummer ?

    Peter

    Kommentar av Peter Hellqvist

  2. Hej Peter,

    För att synas i organiska Google Shopping behöver du också uppfylla kraven som gäller för betalda Google Shopping. Så svar ja.

    Här finns mer info: https://support.google.com/merchants/answer/9199328

    Kommentar av Björn Bydén

  3. Hej Björn!

    Vet du hur det fungerar när man använder en CSS-partner för sin shopping? Kommer man då att kunna ta del av de organiska shopping-resultaten?

    Kommentar av John

  4. Hej John,

    Det har ingen påverkan såvitt vi kan se. Ja, våra kunder visas i organiska Shopping och de flesta av dem kör CSS.

    Kommentar av Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?