Sökmotorkonsult.se

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Google gjorde en stor förändring av amerikanska Google Shopping under april när de började lista organiska sökresultat i den. Nu är denna förändring live även i Sverige. 

Som e-handlare innebär detta nya möjligheter att driva gratis trafik från Google – oavsett om du annonserar på Google Shopping eller inte.

De organiska sökresultaten visas i Google Shopping-tabben under de betalda annonserna, precis som i de vanliga sökresultaten på Google alltså.

Här är ett exempel på hur det kan se ut.

Google Shopping

Kom igång och optimera för organisk Google Shopping

De organiska shoppingresultaten genereras från din produktfeed i Google Merchant Center – precis som de betalda Google Shopping-annonserna.

För att dina produkter ska visas i de organiska Shopping-resultaten behöver du aktivera Surfaces across Google i ditt Merchant Center-konto.

När det kommer till själva optimeringen av organiska Google Shopping är det viktigt att se över så att dina produkter är namngivna och optimerade utifrån det sökbeteende som finns i ditt segment. Beskriv dina produkters olika attribut så ingående som möjligt för att kunna matcha användarnas sökbeteende.

Annonsering påverkar organisk ranking?

Även fast det inte finns några krav på att du behöver annonsera på Google Shopping för att synas i de organiska sökresultaten öppnar Google för att din annonsering kommer påverka hur väl du rankar organiskt.

Åtminstone gör vi den tolkningen baserat på denna information från Google som visas i de organiska shoppingresultaten; ”Viss annonsdata, till exempel dina och andra användares interaktioner med annonser, används för att förbättra kvaliteten på resultaten.”. Det här påminner mycket om hur Amazon fungerar där det organiska och köpta söket påverkar varandra.

Google Shopping-info

Fram tills nu har det varit helt stängda dörrar mellan SEO och SEM på Google och du har inte kunnat påverka din organiska ranking genom att spendera mer på Google Ads. Tolkar vi detta rätt är detta ett stort avsteg från den linje som fram tills nu har gällt.

Ur ett affärsperspektiv är det givetvis fullt logiskt för Google att göra på detta sätt då det skapar incitament att spendera mer pengar på Google Ads. Vi lär få återkomma i denna fråga när vi vet mer.

Ta chansen

De utökade kostnadsfria Shopping-resultaten ger dig som e-handlare större möjligheter att nå användare som är långt gångna i sin köpresa och därför tenderar att ligga nära en konvertering. Vår rekommendation är därför att du som ett första steg säkerställer att du visas i de organiska Shopping-sökresultaten och därefter börjar optimera för att förbättra din synlighet där.

Behöver du hjälp med att optimera din Google Shopping i både de organiska och betalda sökresultaten? Hör gärna av dig till oss på Pineberry.

4 kommentarer

  1. Hej Björn,

    Vet du om de organiska sökningar kräver ett GTIN nummer ?

    Peter

    Kommentar av Peter Hellqvist

  2. Hej Peter,

    För att synas i organiska Google Shopping behöver du också uppfylla kraven som gäller för betalda Google Shopping. Så svar ja.

    Här finns mer info: https://support.google.com/merchants/answer/9199328

    Kommentar av Björn Bydén

  3. Hej Björn!

    Vet du hur det fungerar när man använder en CSS-partner för sin shopping? Kommer man då att kunna ta del av de organiska shopping-resultaten?

    Kommentar av John

  4. Hej John,

    Det har ingen påverkan såvitt vi kan se. Ja, våra kunder visas i organiska Shopping och de flesta av dem kör CSS.

    Kommentar av Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Alexander Bergström i avsnitt 75 av Sökpodden

#75 Google vill bestämma

I vårt sjuttiofemte avsnitt av Sökpodden börjar vi titelkaoset som Google bjudit på senaste månad, för att ta oss vidare till ETA-annonserna kommer försvinna från Google Ads.

Amazon Prime Air

Amazon Prime lanseras i Sverige

Vi säger hej till Amazon Prime! I dag lanseras Amazon sin premiumtjänst Prime i Sverige. I vilken utsträckning kommer det påskynda Amazons framfart i Sverige?

ETA försvinner

Expanded text ads försvinner

Efter den 30:e juni kommer det inte längre gå att skapa nya eller ändra i befintliga ETA-annonser. Detta är en stor förändring inom Google Ads, och du kommer behöva börja jobba med RSA-annonser om du inte redan gjort det.

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.