Sökmotorkonsult.se

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Google gjorde en stor förändring av amerikanska Google Shopping under april när de började lista organiska sökresultat i den. Nu är denna förändring live även i Sverige. 

Som e-handlare innebär detta nya möjligheter att driva gratis trafik från Google – oavsett om du annonserar på Google Shopping eller inte.

De organiska sökresultaten visas i Google Shopping-tabben under de betalda annonserna, precis som i de vanliga sökresultaten på Google alltså.

Här är ett exempel på hur det kan se ut.

Google Shopping

Kom igång och optimera för organisk Google Shopping

De organiska shoppingresultaten genereras från din produktfeed i Google Merchant Center – precis som de betalda Google Shopping-annonserna.

För att dina produkter ska visas i de organiska Shopping-resultaten behöver du aktivera Surfaces across Google i ditt Merchant Center-konto.

När det kommer till själva optimeringen av organiska Google Shopping är det viktigt att se över så att dina produkter är namngivna och optimerade utifrån det sökbeteende som finns i ditt segment. Beskriv dina produkters olika attribut så ingående som möjligt för att kunna matcha användarnas sökbeteende.

Annonsering påverkar organisk ranking?

Även fast det inte finns några krav på att du behöver annonsera på Google Shopping för att synas i de organiska sökresultaten öppnar Google för att din annonsering kommer påverka hur väl du rankar organiskt.

Åtminstone gör vi den tolkningen baserat på denna information från Google som visas i de organiska shoppingresultaten; ”Viss annonsdata, till exempel dina och andra användares interaktioner med annonser, används för att förbättra kvaliteten på resultaten.”. Det här påminner mycket om hur Amazon fungerar där det organiska och köpta söket påverkar varandra.

Google Shopping-info

Fram tills nu har det varit helt stängda dörrar mellan SEO och SEM på Google och du har inte kunnat påverka din organiska ranking genom att spendera mer på Google Ads. Tolkar vi detta rätt är detta ett stort avsteg från den linje som fram tills nu har gällt.

Ur ett affärsperspektiv är det givetvis fullt logiskt för Google att göra på detta sätt då det skapar incitament att spendera mer pengar på Google Ads. Vi lär få återkomma i denna fråga när vi vet mer.

Ta chansen

De utökade kostnadsfria Shopping-resultaten ger dig som e-handlare större möjligheter att nå användare som är långt gångna i sin köpresa och därför tenderar att ligga nära en konvertering. Vår rekommendation är därför att du som ett första steg säkerställer att du visas i de organiska Shopping-sökresultaten och därefter börjar optimera för att förbättra din synlighet där.

Behöver du hjälp med att optimera din Google Shopping i både de organiska och betalda sökresultaten? Hör gärna av dig till oss på Pineberry.

Sidan är senast uppdaterad 2021-01-19

4 kommentarer

  1. Hej Björn,

    Vet du om de organiska sökningar kräver ett GTIN nummer ?

    Peter

    Kommentar av Peter Hellqvist

  2. Hej Peter,

    För att synas i organiska Google Shopping behöver du också uppfylla kraven som gäller för betalda Google Shopping. Så svar ja.

    Här finns mer info: https://support.google.com/merchants/answer/9199328

    Kommentar av Björn Bydén

  3. Hej Björn!

    Vet du hur det fungerar när man använder en CSS-partner för sin shopping? Kommer man då att kunna ta del av de organiska shopping-resultaten?

    Kommentar av John

  4. Hej John,

    Det har ingen påverkan såvitt vi kan se. Ja, våra kunder visas i organiska Shopping och de flesta av dem kör CSS.

    Kommentar av Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?