Sökmotorkonsult.se

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Google gjorde en stor förändring av amerikanska Google Shopping under april när de började lista organiska sökresultat i den. Nu är denna förändring live även i Sverige. 

Som e-handlare innebär detta nya möjligheter att driva gratis trafik från Google – oavsett om du annonserar på Google Shopping eller inte.

De organiska sökresultaten visas i Google Shopping-tabben under de betalda annonserna, precis som i de vanliga sökresultaten på Google alltså.

Här är ett exempel på hur det kan se ut.

Google Shopping

Kom igång och optimera för organisk Google Shopping

De organiska shoppingresultaten genereras från din produktfeed i Google Merchant Center – precis som de betalda Google Shopping-annonserna.

För att dina produkter ska visas i de organiska Shopping-resultaten behöver du aktivera Surfaces across Google i ditt Merchant Center-konto.

När det kommer till själva optimeringen av organiska Google Shopping är det viktigt att se över så att dina produkter är namngivna och optimerade utifrån det sökbeteende som finns i ditt segment. Beskriv dina produkters olika attribut så ingående som möjligt för att kunna matcha användarnas sökbeteende.

Annonsering påverkar organisk ranking?

Även fast det inte finns några krav på att du behöver annonsera på Google Shopping för att synas i de organiska sökresultaten öppnar Google för att din annonsering kommer påverka hur väl du rankar organiskt.

Åtminstone gör vi den tolkningen baserat på denna information från Google som visas i de organiska shoppingresultaten; ”Viss annonsdata, till exempel dina och andra användares interaktioner med annonser, används för att förbättra kvaliteten på resultaten.”. Det här påminner mycket om hur Amazon fungerar där det organiska och köpta söket påverkar varandra.

Google Shopping-info

Fram tills nu har det varit helt stängda dörrar mellan SEO och SEM på Google och du har inte kunnat påverka din organiska ranking genom att spendera mer på Google Ads. Tolkar vi detta rätt är detta ett stort avsteg från den linje som fram tills nu har gällt.

Ur ett affärsperspektiv är det givetvis fullt logiskt för Google att göra på detta sätt då det skapar incitament att spendera mer pengar på Google Ads. Vi lär få återkomma i denna fråga när vi vet mer.

Ta chansen

De utökade kostnadsfria Shopping-resultaten ger dig som e-handlare större möjligheter att nå användare som är långt gångna i sin köpresa och därför tenderar att ligga nära en konvertering. Vår rekommendation är därför att du som ett första steg säkerställer att du visas i de organiska Shopping-sökresultaten och därefter börjar optimera för att förbättra din synlighet där.

Behöver du hjälp med att optimera din Google Shopping i både de organiska och betalda sökresultaten? Hör gärna av dig till oss på Pineberry.

Sidan är senast uppdaterad 2021-01-19

4 kommentarer

  1. Hej Björn,

    Vet du om de organiska sökningar kräver ett GTIN nummer ?

    Peter

    Kommentar av Peter Hellqvist

  2. Hej Peter,

    För att synas i organiska Google Shopping behöver du också uppfylla kraven som gäller för betalda Google Shopping. Så svar ja.

    Här finns mer info: https://support.google.com/merchants/answer/9199328

    Kommentar av Björn Bydén

  3. Hej Björn!

    Vet du hur det fungerar när man använder en CSS-partner för sin shopping? Kommer man då att kunna ta del av de organiska shopping-resultaten?

    Kommentar av John

  4. Hej John,

    Det har ingen påverkan såvitt vi kan se. Ja, våra kunder visas i organiska Shopping och de flesta av dem kör CSS.

    Kommentar av Björn Bydén

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 87 av Sökpodden

#87 TikTok-pasta

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! I #87 pratar Emilia, Björn och Micke om SEO i stora organisationer, för att sen gå vidare till huruvida TikTok kan hota Googles sökdominans och de avslutar med ett snack om organisk räckvidd på Instagram. Du lyssnar väl?