Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Facebook bildstorlek 2019 – Stor guide!

Facebook bildstorlek

Har du koll på Facebook bildstorlek? Vi går igenom Facebooks och Instagrams bildstorlekar och var de används. Uppdaterad för 2019!

Att hålla koll på Facebooks alla bildformat kan vara krävande. I denna artikel går vi igenom bildformaten på Facebook och var respektive används. Alla våra bilder finns i full storlek, klicka bara på bilden för att få den i verklig storlek.

Facebook bildstorlek / bildformat

Facebook har flera annonsformat med olika storlekar, och några som delar storlek med andra delar av plattformen. Oavsett om du letar efter annonsformat, bildstorlekar eller annat så hittar du dem här. Tänk på att undvika allt för mycket text på bilderna, annars kan Facebook stoppa annonserna.

Facebook – Nyhetsflödet, Collection Ads m.fl.

Facebook bildstorlek nyhetsflöde

Nyhetsflödets (newsfeed) annonser ska vara 1200×628 pixlar.

Samma bildstorlek används även i flera andra annonsytor, bl a:

Facebook – Karusellbild

Facebook bildstorlek karusell

Karusellbilder ska vara 1080×1080 pixlar. Dessa bilder används i karusellannonser.

Facebook Stories

Facebook stories bildstorlek

För Facebook stories ska bilden vara 900×1600 pixlar.

Facebook Canvasannonser

Canvasannonser kan använda bilder i olika höjder, men bredden bör alltid vara minst 1080 pixlar.

Omslagsbild

Facebook omslagsbild bildstorlek

Facebooks omslagsbild bör vara minst 820×312 pixlar, men det går också bra att använda större bilder (de skalas då ner).

Profilbild

Bildstorlek facebook profilbild

Profilbilder måste vara minst 180×180 pixlar, den kan vara mycket större, men det är viktigt att kontrollera att den ser bra ut även i de små formaten. Profilbilden skalas t ex ner till 40px i nyhetsflödet, och får också en rund ring runt sig.

Vill du få ut mer av din Facebook-annonsering?

Vi hjälper dig få fler kunder från Facebook och Instagram!


Begär offert

Instagram bildstorlek

Det är liknande storlekar på Instagram och Facebook (det är ju ändå samma plattform), men Instagram använder lite andra format. Många bilder går att använda på båda, men tänk också på hur användarna kommer se bilden. Instagram är främst en visuell plattform, texten under är mycket liten jämfört med Facebook och därför står bilden i fokus. Tänk på att välja annonsbilder som är visuellt tilltalande och som lockar användaren till klick. Det är också värt att nämna att instagram använder samma bildstorlekar både för vanliga inlägg och för annonser.

Instagram kvadratisk bild, profilbild m.fl.

Instagram bildstorlek kvadratisk

Instagrams klassiska kvadratiska format har samma bildförhållande som Facebooks karusellbilder (1:1), men kan vara lite mindre; 1080×1080 pixlar. Profilbilden på instagram använder samma storlek men skalas ner till en mycket mindre storlek på din instagramsida och i flödet.

Instagram liggande bild

Instagram - liggande bild
De liggande bilderna på Instagram bör vara 1080×566 pixlar.

Instagram stående bild

Instagram stående bild
Stående bilder på Instagram bör vara 1080×1350 pixlar. Tänk på att stående bilder knuffar ner annonstexten och gör att användarna inte nödvändigtvis ser bild och text tillsammans.

Instagram stories

Instagram stories bildstorlek

För Instagram stories ska bilden vara 900×1600 pixlar.

Det var Facebooks bildstorlekar! Nu när du har koll på Facebook bildstorlek kan du börja lägga upp dina annonser. Läs vår Checklista för Facebookannonser för mer smarta tips! Om du jobbar med dynamiska annonser, läs då vårt inlägg om Facebook Overlays! Sugen på video? Läs då vår stora guide för video på Facebook.

2 kommentarer

  1. Hej! Vart hittar jag den stora guiden om bildstorlekar för facebook?

    Kommentar av

    Daniel

  2. Daniel,

    Jag gissar att du saknar något i guiden. Återkom med vad, så ser vi om vi kan lägga till det.

    Tack!

    Michael

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner