Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Facebook bildstorlek 2020 – Stor guide!

Facebook bildstorlek

Har du koll på Facebook bildstorlek? Vi går igenom Facebooks och Instagrams bildstorlekar och var de används. Uppdaterad för 2020!

Att hålla koll på Facebooks alla bildformat kan vara krävande. I denna artikel går vi igenom bildformaten på Facebook och var respektive används. Alla våra bilder finns i full storlek, klicka bara på bilden för att få den i verklig storlek.

Facebook bildstorlek / bildformat

Facebook har flera annonsformat med olika storlekar, och några som delar storlek med andra delar av plattformen. Oavsett om du letar efter annonsformat, bildstorlekar eller annat så hittar du dem här. Tänk på att undvika allt för mycket text på bilderna, annars kan Facebook stoppa annonserna.

Facebook – Nyhetsflödet, Collection Ads m.fl.

Facebook bildstorlek nyhetsflöde

Nyhetsflödets (newsfeed) annonser ska vara 1200×628 pixlar.

Samma bildstorlek används även i flera andra annonsytor, bl a:

Facebook – Karusellbild

Facebook bildstorlek karusell

Karusellbilder ska vara 1080×1080 pixlar. Dessa bilder används i karusellannonser.

Facebook Stories

Facebook stories bildstorlek

För Facebook stories ska bilden vara 900×1600 pixlar.

Facebook Canvasannonser

Canvasannonser kan använda bilder i olika höjder, men bredden bör alltid vara minst 1080 pixlar.

Omslagsbild

Facebook omslagsbild bildstorlek

Facebooks omslagsbild bör vara minst 820×312 pixlar, men det går också bra att använda större bilder (de skalas då ner).

Profilbild

Bildstorlek facebook profilbild

Profilbilder måste vara minst 180×180 pixlar, den kan vara mycket större, men det är viktigt att kontrollera att den ser bra ut även i de små formaten. Profilbilden skalas t ex ner till 40px i nyhetsflödet, och får också en rund ring runt sig.

Vill du få ut mer av din Facebook-annonsering?

Vi hjälper dig få fler kunder från Facebook och Instagram!


Begär offert

Instagram bildstorlek

Det är liknande storlekar på Instagram och Facebook (det är ju ändå samma plattform), men Instagram använder lite andra format. Många bilder går att använda på båda, men tänk också på hur användarna kommer se bilden. Instagram är främst en visuell plattform, texten under är mycket liten jämfört med Facebook och därför står bilden i fokus. Tänk på att välja annonsbilder som är visuellt tilltalande och som lockar användaren till klick. Det är också värt att nämna att instagram använder samma bildstorlekar både för vanliga inlägg och för annonser.

Instagram kvadratisk bild, profilbild m.fl.

Instagram bildstorlek kvadratisk

Instagrams klassiska kvadratiska format har samma bildförhållande som Facebooks karusellbilder (1:1), men kan vara lite mindre; 1080×1080 pixlar. Profilbilden på instagram använder samma storlek men skalas ner till en mycket mindre storlek på din instagramsida och i flödet.

Instagram liggande bild

Instagram - liggande bild
De liggande bilderna på Instagram bör vara 1080×566 pixlar.

Instagram stående bild

Instagram stående bild
Stående bilder på Instagram bör vara 1080×1350 pixlar. Tänk på att stående bilder knuffar ner annonstexten och gör att användarna inte nödvändigtvis ser bild och text tillsammans.

Instagram stories

Instagram stories bildstorlek

För Instagram stories ska bilden vara 900×1600 pixlar.

Det var Facebooks bildstorlekar! Nu när du har koll på Facebook bildstorlek kan du börja lägga upp dina annonser. Läs vår Checklista för Facebookannonser för mer smarta tips! Om du jobbar med dynamiska annonser, läs då vårt inlägg om Facebook Overlays! Sugen på video? Läs då vår stora guide för video på Facebook.

6 kommentarer

  1. Hej! Vart hittar jag den stora guiden om bildstorlekar för facebook?

    Kommentar av Daniel

  2. Daniel,

    Jag gissar att du saknar något i guiden. Återkom med vad, så ser vi om vi kan lägga till det.

    Tack!

    Michael

  3. Tacksam för er om tag kan få en en manual eller liknande för att kunna sätta mig i det material så jag kan Facebook. Tack på förhand.

    Kommentar av Christer Waldegren

  4. Hej Christer,
    Utveckla gärna vad det är du saknar?
    mvh Tilde

    Kommentar av Tilde Mattsson

  5. Hej, jag undrar om det dessutom finns en ”vikt”-begränsning på bilderna? Om jag gjort en facebookbild med måtten 1200*628, får den då väga max 100 kb eller något? Eller är det oväsentligt? Om jag skapat en bild och den har en färgad ruta med text på, blir texterna av någon anledning ”blödande” när facebook komprimerar dem. Jag har testat att lägga upp bilderna i mitt privata flöde och upplever inte att facebook komprimerar dem likadant då. Varför blöder texterna, och rutor med helfärg? Vad gör jag för fel?

    Kommentar av Teresa Chiverton

  6. Hej Teresa!
    Vi har inte stött på det här problemet. I vilka placeringar upplever du att texten blir blödande?
    mvh Tilde

    Kommentar av Tilde Mattsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner